Kisaraportti 16.-19.9.2023

Lauantai 16.9.2023
Matka kohti Ranskan Albertvilleä alkoi Helsinki-Vantaan lentokentältä lauantai aamuna jo klo 6.30. Pelaajina reissulle lähtivät keväällä EM karsinnat voittanut joukkue Ilkka Konola, Rauli Rämö, Sakari Pankkonen sekä Marko Pulliainen. Joukkueen valmentajaksi oli valittu liiton puheenjohtaja Jari Eronen sekä joukkueenjohtajaksi Anu Uusio. Ensimmäisen ryhmän matkassa lähti myös EM miesten kisoihin osallistunut Tuukka Ylönen. Ensimmäinen etappi oli Finnairin siivillä Sveitsin Geneveen, josta vuokrasimme pakettiauton kohti EM kisakaupunkia Albertvilleä.

Vajaan 2 tunnin ajomatkan jälkeen olikin jo lounasaika ja hotellin läheltä löysimme ihan
hyvän hampurilaispaikan, Buffalo Grillin. Ruoka maittoi, mutta kyytipoikina olleet punaiset
oluet eivät niinkään. Lounaan jälkeen kävimme kirjautumassa hotelliin ja olihan hienot
näkyvät laaksosta vuorille eikä itse huoneissakaan ollut valittamista. Tämän jälkeen matka
jatkui vuoden 1992 Olympiahallille joukkueen rekistöröintiin. Päästiin myös kurkkaamaan
hienoa kisa areenaa. Ja todella hyvältä näytti. Paperihommat kuntoon, kisamaskotit
kainaloon ja reenaamaan pari tuntia klubin ulkokentillä. Sieltä Lidlin kautta hotellille
lepäämään. Päivällinen vielä kisapaikalla ja sen jälkeen päätä tyynyyn.

Sunnuntai 17.9. Avajaiset ja ensimmäinen kilpailupäivä
Ensimmäisen pelipäivän aamuna joukkueet pyydettiin Olympiahallille jo ennen lounasta.
Lippumarssi sekä lyhyehköt avajaiset hallin ulkopuolella oli ensin, jonka jälkeen joukkueet
siirtyivät hallin ruokatilaan arvontoihin. Näissä arvonnoissa ei käytetty konetta vaan jokaisen joukkueen johtaja kävi arpomassa oman numeron sekä arpomassa seuraavan joukkueenjohtajan arvontalavalle. Meille arvonta osui Jerseyn joukkueeseen. Arvontojen jälkeen nautimme vielä samaisessa tilassa lounaan ennen kuin veteraanit päästettiin kilpailukentille.

Iltapäivällä pelattiin 3 kierrosta swissiä. Jerseystä otimme 13-6 voiton. Toiseen peliin asteli
kokeneet Andorran pelaajat, jotka kouluttivat meidän joukkuetta 13-5. Illalla oli vielä
vastassa Englanti, jolle hävisimme 4-13. Näin siirryimme illalliselle 1-2 tilanteessa.

Maanantai 18.9. Toinen kilpailupäivä
Hotellin aamupalan jälkeen klo 9.00 jatkuivat swiss pelit, joista kahdella voitolla oli vielä
mahdollisuus päästä mestaruus cupiin. Swissin neljäs peli Slovakiaa vastaan taisteltiin ja
väänsimme siitä 13-8 voiton. Viiden peli Unkaria vastaan ei kulkenut parhaalla mahdollisella tavalla, joten Unkari vei pelin 5-13. 3 joukkuetta meni kahdella voitolla alkuswissistä jatkoon 16. joukkoon. Valitettavasti meidän kohtalona oli tippua tasavoitoilla ja -BHN:llä jatkosta, kun Ukrainalla oli ns. pikku BHN:iä 61 ja meillä 57. Näin pelit jatkuvat lounastauon jälkeen Nation Cupissa. Koska olimme 17., pääsimme Nationas cupissa suoraan 8 sakkiin ja odotimme vastustajaa karsinnasta. Karsinnassa kohtasivat Eesti ja Jersey. Tuon ottelun voitti Viro 13-3 ja näin pari viikkoa aiemmin Pasilan leiriystävämme asettuivat vastaan Nations Cupin puolivälierissä.
Tuossa ottelussa ei ollut Virolla mitään mahdollisuutta ja veimme ottelun helposti 13-1.
Nations Cupin välierävastustajaa jouduimme odottamaan tunnin verran ja sen jälkeen CEP:in edustaja tuli meiltä tiedustelemaan, onko ok, että siirrämme välierän tiistai aamulle, jolloin pelataan myös Mestaruus Cupin välierät. Emme halunneet siirtää peliä aamuun, kun pelivire oli Viro-ottelun jälkeen hyvä ja lähdimme kohtaamaan samaisen Slovikan joukkueen, jonka olimme jo swissä voittaneet. Erona toki oli toki heidän yhden pelaajan vaihto, joka nousikin sitten ratkaisijaksi tässä tiukkojen vaiheiden pelissä. Slovakia voitti pelin 13-10 ja eteni tiistaille Nations Cupin finaaliin. Meille jäi tyytyminen pronssimitaleihin, kun pronssimitalipeliä ei EM kisoissa pelata vaan välierien molemmat hävinneet joukkueet saavat pronssiset mitalit kaulaansa.

Tiistai 19.9. Katsomo ja bankettipäivä
Tiistain nautimme hyvistä mitalipeleistä katsomon puolelta ja huipennus oli tietysti joukkueen nouseminen Nations Cupin bodiumille iltapäivällä. Illalla nautimme järjestäjien banketista, jossa ruokatarjoilun lisäksi oli livebändi sekä jortsuja joka lähtöön.

Valmentajan kisayhteenveto
Reissusta päällimmäisenä jäi mieleen joukkueen hyvä yhteishenki. Lisäksi positiivinen ilmapiiri toi mukavasti rentoa läpän heittoa. Itse ehkä odotin hiukan parempaa tulosta tältä joukkueelta ja uskon, että myös pelaajat samaa mieltä. Mutta ensimmäinen arvokisa kokemus porukalla takana. Ja yhtä isoa kokemusta rikkaampana.